• ثبت نام نشست هم اندیشی راهکارهای تعامل حوزه و دانشگاه در راستای بومی سازی علوم انسانی
    به اطلاع اساتید محترم دانشگاه پیام نور استان تهران می رساند به همت مرکز هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی پیام نور استان تهران و همزمان با 27 آذر، روز وحدت حوزه و دانشگاه نشست هم اندیشی با موضوع " راهکارهای تعامل حوزه و دانشگاه در راستای بومی سازی علوم انسانی" برگزار خواهد شد.

  • ایستگاه اول
    دوره آموزش مجازی ویژه دانشجویان ورودی جدید

  • ثبت نام نشست هم اندیشی راه کارهای عملی امر به معروف
    به همت مرکز هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی پیام نور استان تهران و همزمان با ایام محرم حسینی نشست هم اندیشی با موضوع "راه کارهای عملی امر به معروف" برگزار خواهد شد

  • نکات ضروری پیرامون دوره حضوری ضیافت اندیشه
    نکات ضروری پیرامون دوره حضوری ضیافت اندیشه

  • برگزاری دوره حضوری ضیافت اندیشه دانشجویی 96
    به اطلاع آن دسته از دانشجویانی که در طرح ضیافت اندیشه دانشجویی تابستان سال 96 ویژه دانشگاه پیام نور استان تهران شرکت کرده اند، می رساند دوره حضوری ضیافت اندیشه روز جمعه 10 شهریور ماه برگزار خواهد شد.

تازه ترین ها
مراسم استقبال از دانشجویان ورودی جدید پیام نور مرکز شرق
کارگاه شادی و نشاط در اسلام
چهارمین نمایشگاه سنگها و کانیهای زینتی دانشگاه پیام نور مرکز قرچک ورامین
وصایای امام حسن عسكرى عليه‌السلام خطاب به شيعيان
مراسم استقبال از دانشجویان ورودی جدید پیام نور ری
دیدار حجت الاسلام والمسلمین نبوی و آقای دکتر درودیان با شورای بسیج دانشجویی پیام نور پاکدشت
مراسم استقبال از دانشجویان ورودی جدید پیام نور پاکدشت
نمایشگاه حجاب و عفاف
درباره فیلم «ویلایی ها»
شعر اربعین
کتاب «آنک آن یتیم نظر کرده»
بیانات در جمع هیئت‌های دانشجویی در روز اربعین حسینی
مراسم افتتاحیه حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان پیام نور در سال تحصیلی 96-97 برگزار شد
خادم ارباب کيست؟
مراسم استقبال از دانشجویان ورودی جدید پیام نور اسلامشهر
 


  چاپ        ارسال به دوست

درباره فیلم «ویلایی ها»

«ویلایی‌ها» روایتی تازه از همسران فرماندهان دفاع مقدس است که در شهرکی، اطراف جبهه، حوادث گوناگونی را تجربه و روزهای پر اضطرابی را سپری می‌کنند و هر از گاهی با وقایع جنگ از جمله شهادت همسرانشان مواجه هستند.

این فیلم اولین تجربه‌ کارگردانی منیر قیدی است که حالا مورد تقدیر رهبر انقلاب قرار گرفته است.

داستان فیلم «ویلایی‌ها» براساس خاطرات بانوی ایثارگر «طوبی عرب‌پویان» همسر شهید «علیرضا نوری» و سایر همسران سرداران جنگ که در این منطقه زندگی کرده‌اند، نوشته شده است.

فیلم درباره حضور زنان در جنگ یا فیلم های جنگی زنانه کم داریم اما داشتیم نمونه موفقش گیلانه رخشان بنی اعتماد که مادرانگی را در نسبت با جنگ و پیامدهای آن به تصویر می کشید یا نمونه های دیگری مثل کیمیا اثر احمد رضا درویش و حتی دوئل او و بسیاری دیگر از فیلم های که ردپای زنان و نقش آنان را در هشت سال جنگ تحمیلی به نمایش گذاشته است.

 ویلایی ها اما یک فیلم ناب زنانه در بستر جنگ است. نه فقط به این دلیل که اکثر شخصیت های آن زن هستند که اساساً فیلم حضور زنان را در جنگ و پشت جبهه و چه بسا نگاه زنانه به جنگ را روایت می کند که در نوع خودش بی بدیل است. امتیاز مهمش این است که این روایت زنانه از جنگ به هیچ وجه در ورطه سانتی مانتالیست زنانه یا نگاه احساسی عاطفی صرف نیست و مواجهه ظاهری و معنایی زنان در فیلم با جنگ خیلی هم مردانه است که البته ظرافت های زنانه را نیز تهی نکرده و سعی کرده به یک صورت رئالیستی از سوژه دست یابد که فاصله گذاری خود را با منطق دراماتیک اثر حفظ می کند. این فاصله گذاری از حیث جغرافیایی نیز یک موقعیت تازه درسینمای ماست. اینکه قرارگاهی نزدیک به خط مقدم جبهه که محل استقرار همسران و خانواده رزمندگان است که هر بار خبر شهادت یکی از همسران  از طریق نامه ای به دست آن می رسند یک موقعیت جدید است که هم از حیث طراحی صحنه و بافت قصه شکل گرفته و همین تجربه های زنانه ای که در نسبت با یک موقعیت مردانه ترسیم می شود. موقعیتی که در نهایت و با همه خرده روایت هایش واجد یک روایت کلان است و آن هم مقاومت زنانه است. مقاومتی که برساخته ویژگی های جسمی و جنسی نیست بلکه برآمده از باورها و اعتقاداتی است که صبر زنانه را به یک تراژدی باشکوه بدل می کند.

تمام صحنه های فیلم در جنوب کشور (اندیمشک) فیلمبرداری شده است. ویلایی ها خانه های سازمانی در این شهر است که محل زندگی فرماندهان جنگ بوده که کماکان وجود خارجی دارد. فیلمنامه این فیلم را منیر قیدی خود به نگارش درآورده است. در واقع فیلم درباره زندگی همسران فرماندهان جنگ است که در سال های 6٢ و 6٣ روایت می شود. با این حال فیلم از ریتم کند در میانه های قصه رنج می برد و در شخصیت پردازی آن نیز به ویژه درباره برخی از زنان به پردازش بیشتری نیاز داشت ولی در نهایت فیلمساز که خود یک زن است تلاش کرده دنیای درونی زنان را در یک موقعیت خشن و مردانه جنگ به تصویر بکشد که در این زمینه کم و بیش موفق بوده و فیلم از حیث عاطفی می تواند در فرازهای از داستان مخاطب مرد را هم تحت تاثیر خود قرار دهد.

قطعا یکی از امتیازات مهم ویلایی ها طراحی صحنه و لباس و تامین اکسسوار است که سعی شده با نگاه جزیی نگرانه و حتی زنانه به آن نگریسته شود که محصول کار نیز رعایت ریزه کاری های ظریفی است که در بازنمایی مناسبات و ابزار و لوازم زندگی و نوع پوشش زنان در آن زمان وجود داشت. به همان نسبت و البته کمی بیشتر جهان زنانه در فضای جنگ به خوبی ترسیم می شود. ترسیم رنج زنانه آنگاه که همسرانشان می روند و آنها می مانند، و این ماندن چه بسا دشوارتر و رنج آور تر از رفتن است.

زنانی که صبورانه باید به زندگی بدون همسر ادامه دهند یا درانتظار همسر صبوری کنند. ویلایی ها روایت انتظار زنان برای مردانی است که مردان بی ادعایی بودند و اگر حمایت و رضایت این زنان نبود چه بسا جنگ، مردان زیادی کم داشت.

 


١٣:٥٥ - چهارشنبه ١ آذر ١٣٩٦    /    عدد : ٥٣١١٠٤    /    تعداد نمایش : ٦٨


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج