• نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری
    نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور استان تهران

  • پیش ثبت نام حوزه علوم اسلامی دانشگاه پیام نور استان تهران 1397
    پیش ثبت نام حوزه علوم اسلامی دانشگاه پیام نور استان تهران 1397

 


  چاپ        ارسال به دوست

ادب فنای مقرّبان


ادب فِنای مقرّبان


صلّی الله علیه و اله و رحمة الله و برکاته

رحمت خدا بر او و آل او باد و [نیز] رحمت و برکات خدا بر شما باد


فاضل ادیب، سیدعلی خان شیرازی، صاحب ریاض السالکین، در شرح دعای دوم صحیفه سجادیه، تحقیق گسترده‌ای درباره واژه صلاة کرده است که بعد از نقل قول‌های متعدد می‌گوید:

" محققان گفته‌اند: لفظ صلاة به معنای عطف است، لیکن عطف اگر از سوی خدای متعال باشد، به صورت رحمت مناسب بروز می‌کند و اگر از سوی فرشتگان باشد، به صورت استغفار جلوه‌گر می‌شود و اگر از انسان‌ها باشد، به صورت دعا برای همدیگر تجلی می‌کند.آن‌گاه از نتایج الفکر سهیلی نیز نقل می‌کند: "لفظ صلاة، یک معنا بیشتر ندارد و آن معنا همان عطف است؛ خواه در معقول باشد یا در محسوس.پس گمان اشتراک لفظی یا استعمال استعاره‌ای درباره این لفظ، گمان صحیحی نیست"."

استاد علامه طباطبایی رحمة‌الله در جواب کسانی که صلوات را به معنای رحمت گرفته‌اند، می‌گوید:

عطف رحمت بر صلوات در آیه اولئک علیهم صلوات من ربهم و رحمة1 ، جمع بودن صلوات و مفرد بودن رحمت در همین آیه و نیز استدلال به رحمت الهی بر صلوات فرستادن خدا بر مؤمنان در آیه هو الذی یصلی علیکم و ملائکته لیخرجکم من الظلمات الی النور و کان بالمؤمنین رحیما2 دلالت می‌کند که اجمالا صلاة، غیر از رحمت است.


آن‌گاه در نتیجه‌گیری، کلام کسانی را تأیید می‌کند که می‌گویند: صلاة به معنای انعطاف و میل است. سپس می‌گوید:

پس صلاة خدا به معنای انعطاف و میل به بنده است با نازل کردن رحمت، صلاة ملائکه انعطاف و میل به انسان است در وساطت برای رساندن نعمت به او. اما صلاة بندگان آن است که با عبودیت خویش به سوی خدا برگردند و او را بخوانند.


برگرفته از کتاب "ادب فِنای مقرّبان"، آیة‌الله جوادی آملی


شرح زیارت جامعه کبیره، جلد دوم، ص265







١١:٥٩ - يکشنبه ٢٩ مرداد ١٣٩٦    /    عدد : ٥٢٦٣٩٤    /    تعداد نمایش : ٦٦٥


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج