• ثبت نام اعتکاف ایام البیض ماه مبارک رجب در مسجد امام رضا(ع)
    ثبت نام متقاضیان شرکت در اعتکاف ویژه ایام البیض ماه مبارک رجب در مسجد امام رضا(ع) دانشگاه پیام نور آغاز شد.

  • برگزاری کارگاه دانش افزایی اخلاق حرفه ای در مشهد مقدس
    به همت دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی دانشگاه پیام نور استان تهران کارگاه دانش افزایی "اخلاق حرفه ای تکمیلی" از روز سه شنبه 26 دی لغایت جمعه 29 دی در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) در مشهد مقدس برگزار شد.

  • کسب رتبه برتر کشوری توسط دبیر هم اندیشی دانشگاه
    کسب رتبه برتر کشوری هم‌اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاهی توسط دبیر هم اندیشی دانشگاه پیام نور استان تهران

  • برگزاری شانزدهمین نشست دبیران هم اندیشی اساتید دانشگاه های کشور
    مدیر مرکز هم اندیشی اساتید دانشگاه های کشور از برگزاری شانزدهمین نشست دبیران هم اندیشی اساتید دانشگاه های کشور با شعار " هم اندیشی ، تخصص محوری ، تاثیرگذاری " خبر داد.

  • ثبت نام کارگاه دانش افزایی اخلاق حرفه ای تکمیلی
    دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی دانشگاه پیام نور استان تهران در نظر دارد کارگاه دانش افزایی تحت عنوان "اخلاق حرفه ای تکمیلی" را در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) در مشهد مقدس برگزار نماید.

تازه ترین ها
اطلاعیه جهت گذراندن دوره مجازی طرح ضیافت اندیشه برای کسانی که از کلاس ها جا مانده اند
کلاس های ضیافت اندیشه
زمان و مکان برگزاری ضیافت اندیشه سال 1397
به همه بگویید...
اطلاعیه برگزاری ضیافت اندیشه 1397
شروع ثبت نام طرح ضیافت اندیشه 1397 (بروزرسانی 1397/5/30)
اطلاعیه ضیافت اندیشه 1397 (بروزرسانی شده 1397/4/19)
کتاب خوب بخوانیم: مرد رویاها
کانال نهاد رهبری پیام نور استان تهران در پیام رسان های ایرانی
انتصاب دکتر دارائی به عنوان دبیر جدید هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی دانشگاه پیام نور
نشست علمی و هم اندیشی اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور
گرامیداشت روز معلم
مراسم تکریم و معارفه مسئولین نهاد رهبری پیام نور سازمان مرکزی و پیام نور استان تهران
طرح تسنیم پیام نور قرچک با حضور دکتر افتخاری
اولین جلسه طرح تسنیم به همت بسیج دانشجویی پیام نور قرچک
 


  چاپ        ارسال به دوست

درباره فیلم «ویلایی ها»

«ویلایی‌ها» روایتی تازه از همسران فرماندهان دفاع مقدس است که در شهرکی، اطراف جبهه، حوادث گوناگونی را تجربه و روزهای پر اضطرابی را سپری می‌کنند و هر از گاهی با وقایع جنگ از جمله شهادت همسرانشان مواجه هستند.

این فیلم اولین تجربه‌ کارگردانی منیر قیدی است که حالا مورد تقدیر رهبر انقلاب قرار گرفته است.

داستان فیلم «ویلایی‌ها» براساس خاطرات بانوی ایثارگر «طوبی عرب‌پویان» همسر شهید «علیرضا نوری» و سایر همسران سرداران جنگ که در این منطقه زندگی کرده‌اند، نوشته شده است.

فیلم درباره حضور زنان در جنگ یا فیلم های جنگی زنانه کم داریم اما داشتیم نمونه موفقش گیلانه رخشان بنی اعتماد که مادرانگی را در نسبت با جنگ و پیامدهای آن به تصویر می کشید یا نمونه های دیگری مثل کیمیا اثر احمد رضا درویش و حتی دوئل او و بسیاری دیگر از فیلم های که ردپای زنان و نقش آنان را در هشت سال جنگ تحمیلی به نمایش گذاشته است.

 ویلایی ها اما یک فیلم ناب زنانه در بستر جنگ است. نه فقط به این دلیل که اکثر شخصیت های آن زن هستند که اساساً فیلم حضور زنان را در جنگ و پشت جبهه و چه بسا نگاه زنانه به جنگ را روایت می کند که در نوع خودش بی بدیل است. امتیاز مهمش این است که این روایت زنانه از جنگ به هیچ وجه در ورطه سانتی مانتالیست زنانه یا نگاه احساسی عاطفی صرف نیست و مواجهه ظاهری و معنایی زنان در فیلم با جنگ خیلی هم مردانه است که البته ظرافت های زنانه را نیز تهی نکرده و سعی کرده به یک صورت رئالیستی از سوژه دست یابد که فاصله گذاری خود را با منطق دراماتیک اثر حفظ می کند. این فاصله گذاری از حیث جغرافیایی نیز یک موقعیت تازه درسینمای ماست. اینکه قرارگاهی نزدیک به خط مقدم جبهه که محل استقرار همسران و خانواده رزمندگان است که هر بار خبر شهادت یکی از همسران  از طریق نامه ای به دست آن می رسند یک موقعیت جدید است که هم از حیث طراحی صحنه و بافت قصه شکل گرفته و همین تجربه های زنانه ای که در نسبت با یک موقعیت مردانه ترسیم می شود. موقعیتی که در نهایت و با همه خرده روایت هایش واجد یک روایت کلان است و آن هم مقاومت زنانه است. مقاومتی که برساخته ویژگی های جسمی و جنسی نیست بلکه برآمده از باورها و اعتقاداتی است که صبر زنانه را به یک تراژدی باشکوه بدل می کند.

تمام صحنه های فیلم در جنوب کشور (اندیمشک) فیلمبرداری شده است. ویلایی ها خانه های سازمانی در این شهر است که محل زندگی فرماندهان جنگ بوده که کماکان وجود خارجی دارد. فیلمنامه این فیلم را منیر قیدی خود به نگارش درآورده است. در واقع فیلم درباره زندگی همسران فرماندهان جنگ است که در سال های 6٢ و 6٣ روایت می شود. با این حال فیلم از ریتم کند در میانه های قصه رنج می برد و در شخصیت پردازی آن نیز به ویژه درباره برخی از زنان به پردازش بیشتری نیاز داشت ولی در نهایت فیلمساز که خود یک زن است تلاش کرده دنیای درونی زنان را در یک موقعیت خشن و مردانه جنگ به تصویر بکشد که در این زمینه کم و بیش موفق بوده و فیلم از حیث عاطفی می تواند در فرازهای از داستان مخاطب مرد را هم تحت تاثیر خود قرار دهد.

قطعا یکی از امتیازات مهم ویلایی ها طراحی صحنه و لباس و تامین اکسسوار است که سعی شده با نگاه جزیی نگرانه و حتی زنانه به آن نگریسته شود که محصول کار نیز رعایت ریزه کاری های ظریفی است که در بازنمایی مناسبات و ابزار و لوازم زندگی و نوع پوشش زنان در آن زمان وجود داشت. به همان نسبت و البته کمی بیشتر جهان زنانه در فضای جنگ به خوبی ترسیم می شود. ترسیم رنج زنانه آنگاه که همسرانشان می روند و آنها می مانند، و این ماندن چه بسا دشوارتر و رنج آور تر از رفتن است.

زنانی که صبورانه باید به زندگی بدون همسر ادامه دهند یا درانتظار همسر صبوری کنند. ویلایی ها روایت انتظار زنان برای مردانی است که مردان بی ادعایی بودند و اگر حمایت و رضایت این زنان نبود چه بسا جنگ، مردان زیادی کم داشت.

 


١٣:٥٥ - چهارشنبه ١ آذر ١٣٩٦    /    عدد : ٥٣١١٠٤    /    تعداد نمایش : ٥١٨


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج